Αρχική Σελίδα - Home Page      
  Angelus Novus | Για τον Ηθοποιό |  
 
  Angelus Novus
  Θέατρο ΌΡΑ
  Παραστάσεις
  Κουκλοθέατρο
  Θεατρικά Βραδινά
  Τρέχουσα Περίοδος
  Στούντιο Κοιτώνες
  Περί Θεάτρου
  Περί θεάτρου
  Το θέατρο ως τοπικό φαινόμενο
  Για τον Ηθοποιό
  Επικοινωνία
 
Για τον ηθοποιό


ΚΑΝΤΟΡ:

«ΑΝΤΙΚΡΥ σΆ αυτούς που έμειναν από την άλλη πλευρά, φάνηκε ένας ΑΝΘΡΩΠΟΣ που τους ΕΜΟΙΑΖΕ απόλυτα, ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ, και που ήταν ωστόσο, χάρη σε μια πράξη μυστηριώδη και θαυμαστή, απείρως ΑΠΟΜΑΚΡΟΣ, τρομερά ΞΕΝΟΣ, όπως ένας ΝΕΚΡΟΣ, χωρισμένος από έναν ΦΡΑΧΤΗ αθέατο κι όμως τρομαχτικό και αδιανόητο που το πραγματικό του νόημα και την φρίκη μόνο το όνειρο μπορεί να μας αποκαλύψει. Είδαν ξαφνικά, όπως μες στο εκτυφλωτικό φως μιας αστραπής, την σπαρακτική, την τραγικά κλοουνίστικη ΕΙΚΟΝΑ του ΑΝΘΡΩΠΟΥ, σαν να την έβλεπαν ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ, σαν να έβλεπαν τους ίδιους τους ΕΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ. Ήταν σίγουρα μια ΤΑΡΑΧΗ, θα  έλεγε κανείς μεταφυσική. Αυτή η ζωντανή εικόνα του ΑΝΘΡΩΠΟΥ καθώς αναδύεται από τα ερέβη, βαδίζοντας ασταμάτητα προς τα μπρος, ήταν ένα ακτινοβόλο ΜΗΝΥΜΑ της νέας του ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ, αποκλειστικά ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ, με τις ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΕΣ της και την τραγική της ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ, μετρώντας το ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ της με μία μεζούρα αμείλικτη και οριστική, την μεζούρα του ΘΑΝΑΤΟΥ.

Από τους χώρους του ΘΑΝΑΤΟΥ στάλθηκε το αποκαλυπτικό μήνυμα που προκάλεσε στο κοινό (…) την μεταφυσική αυτή ΤΑΡΑΧΉ. Τα μέσα και η τέχνη εκείνου του ανθρώπου, του ΗΘΟΠΟΙΟΥ, (…) συνδέονταν επίσης με τον ΘΑΝΑΤΟ, με την τραγική και τρομακτική του ομορφιά…» (1975)


ΒΙΤΕΖ:

«Γιατί είσαι εσύ είσαι εσύ για σένα πρόκειται πράγματι (ο ρόλος) σου μοιάζει (όπως κι εκείνος ο μακιγιαρισμένος γεροπαραλυμένος που κυνηγάει τον νέο άντρα –η σκιά του;- ήμουν εγώ μια ιδέα του τι εγώ θα είμαι ή θα ήμουν ή θα μπορέσω ή θα μπορούσα να είμαι). Κι εδώ έγκειται η πραγματική δουλειά του ηθοποιού: δεν αντιγράφει τίποτα, δεν δείχνει τον κόσμο, όπως το πίστεψαν και το είπαν τόσοι και τόσοι (νομίζοντας πως πράττουν καλά), δίνει μόνο μια εικόνα του ίδιου του του εαυτού, ή πιο σωστά, δείχνει τον εαυτό του έτσι όπως ο ίδιος τον φαντάζεται κι εσύ το ξέρω καλά κουβαλάς μέσα σου την ίδια σου την εκπόρνευση και την αρρώστια σου αλλά δεν είσαι αξιέπαινη που την δείχνεις αξιέπαινη είναι η τέχνη, κι εδώ βρίσκεται η ευγένεια της τέχνης σου και του ηθοποιού γενικότερα: καθιστά το βίτσιο δημοκρατικό και κοινή σε όλους την διαστροφή. Ας μοιραστούμε μαζί το καρβέλι των νυχτερινών μας ονείρων – και θα μπορούμε ακόμη και να γελάσουμε μαζί τους…» (1972)

ΜΕΓΙΕΡΧΟΛΝΤ

Ο ηθοποιός οφείλει : 1) να διαθέτει φυσικά μιαν ικανότητα απάντησης στην διέγερση των ανακλαστικών, και όποιος διαθέτει αυτή την ικανότητα μπορεί να διεκδικήσει εκείνον ή τον άλλο ρόλο ανάλογα βέβαια και με τα εξωτερικά του χαρακτηριστικά.

2) ο ηθοποιός οφείλει να είναι σε τέλεια φυσική κατάσταση, δηλαδή οφείλει να διαθέτει οξυδερκές βλέμμα, να ξέρει ανά πάσα στιγμή το κέντρο βάρους του σώματός του και να μην «κυματίζει».

ΕφΆ όσον η δημιουργία του ηθοποιού είναι δημιουργία πλαστικών μορφών μέσα στον χώρο, αυτό σημαίνει πως ο ηθοποιός οφείλει να μελετήσει την μηχανική του κορμιού του. Πράγμα εντελώς απαραίτητο γιατί κάθε εκδήλωση μιας δύναμης, και ειδικά μέσα σΆ έναν ζωντανό οργανισμό, υπόκειται σΆ έναν μοναδικό μηχανικό νόμο (και η δημιουργία από τον ηθοποιό πλαστικών μορφών μέσα στον σκηνικό χώρο είναι εμφανώς η εκδήλωση μιας δύναμης του ανθρώπινου οργανισμού).

Το μεγαλύτερο ελάττωμα του σύγχρονου ηθοποιού είναι η παντελής άγνοια των νόμων της βιομηχανικής.

Είναι αναπόφευκτο, σύμφωνα με τα υπάρχοντα σήμερα συστήματα ηθοποιίας, η συγκίνηση να κατακλύζει πάντα τον ηθοποιό κατά τέτοιο τρόπο που να μην μπορεί επΆ ουδενί να είναι σίγουρος ούτε για τις κινήσεις του ούτε για την φωνή του, να μην μπορεί καθόλου να ελέγχει τον εαυτό του ούτε να μπορεί να εγγυηθεί για την αποτελεσματικότητα του παιξίματός του. Υπάρχουν ωστόσο κάποιες –πολύ λίγες- εξαιρέσεις: ορισμένοι μεγάλοι ηθοποιοί κατάλαβαν διαισθητικά ποια πρέπει να είναι η μέθοδος ενός σωστού παιξίματος. Μάντεψαν την αρχή της προσέγγισης του ρόλου, που δεν ξεκινάει από τα μέσα για να φτάσει προς τα έξω, αλλά αντίθετα από τα έξω προς τα μέσα, πράγμα που εμφανώς τους βοήθησε να εξελίξουν μια υψηλή τεχνική. Είναι η περίπτωση της Ντούζε, της Σάρα Μπερνάρ, του Σαλιάπιν, του Κοκλέν και άλλων.» (1922)

ΛΟΥΚΙΝΟ ΒΙΣΚΟΝΤΙ
 
«ΑπΆ όλες τις υποχρεώσεις μου ως σκηνοθέτης, εκείνη που με παθιάζει περισσότερο είναι η δουλειά με τους ηθοποιούς. Υλικό ανθρώπινο με το οποίο κατασκευάζουμε αυτούς τους καινούριους ανθρώπους που γεννούν την καινούρια πραγματικότητα την οποία κλήθηκαν να ζήσουν, την πραγματικότητα της τέχνης. Γιατί ο ηθοποιός είναι πάνω απΆ όλα άνθρωπος. Διαθέτει τις ανθρώπινες αρετές-κλειδιά. Γυρεύω να στηριχτώ πάνω σΆ αυτές τις αρετές διαβαθμίζοντάς τες στην δημιουργία του ρόλου: ούτως ώστε ο άνθρωπος-ηθοποιός και ο άνθρωπος-ρόλος να καταφέρουν σΆ ένα συγκεκριμένο σημείο να δώσουν έναν και μόνον άνθρωπο…» (1945)

ΖΑΝ ΒΙΛΑΡ

«Ένα πλάσμα αδύναμο, ο ηθοποιός. Διότι αισθάνεται περισσότερο απΆ όσο σκέφτεται. Ή αν σκέφτεται, αυτό γίνεται σύμφωνα με μια ασυνείδητη εντολή της ευαισθησίας. Περισσότερο θηλυκό παρά αρσενικό λοιπόν. Και όσο πιο πολύ είναι τέλειος τόσο πιο πολύ είναι αδύναμος. Σίγουρα μπορεί να είναι τρομερός, χυδαίος, ανυπόφορος, βίαιος, σκληρός. Αλλά όπως μια γυναίκα.

Έχει κύρος. Μπροστά του ο Κλεμανσώ σιωπά. Όπως όλων εκείνων που ξέρουν να παίζουν καλά με το σώμα τους, έτσι και το δικό του έχει βάρος. Όπως μιας χορεύτριας βαλς. Τα δυο πόδια κολλούν στο έδαφος: Κάλιμπαν κάτω, ¶ριελ επάνω. Όποιος κι αν είναι ο ρόλος που υποδύεται.

Είναι ένα πλάσμα που αναπνέει. Ένας ηθοποιός που δεν αναπνέει είναι ένας μονοπόδαρος δρομέας. Και επειδή αναπνέει βαθιά, ρουφάει τον αέρα των άλλων. Έχει το φουσκωμένο στήθος του ναυτικού ο οποίος, χάρη σΆ αυτό ακριβώς, είναι σίγουρος, ήρεμος, δεν παλατζέρνει. Ποτέ νευρικός, ακόμη και στα χειρότερα ξεσπάσματα θυμού.

Ζώο ως προς το σώμα, γυναίκα ως προς την ευαισθησία, είναι παιδί ως προς την ευπιστία. Εάν δεν τον φοβόμασταν, εάν δεν υφιστάμεθα το κύρος του ανθρώπου που αναπνέει βαθιά, θα μπορούσαμε να τον κάνουμε να πιστέψει οτιδήποτε.
Οι σκηνοθέτες που το ξέρουν αυτό, έχουν το καλό χαρτί στο παιχνίδι.»

 

 
 
  design & support by Design & Support by ITIS - Visit our website   Επικοινωνία | Αρχική